Liftkortsalg for 1,7 milliarder kroner i Sverige

Det går rigtigt godt for de svenske skidestinationer. Sammenslutningen af svenske skianlæg har netop offentliggjort, at der i sidste vinter (sæson 2018/2019) blev solgt liftkort for i alt 1,7 milliarder svenske kroner eks. moms. Dette svarer til en fremgang på to procent i forhold til året før, hvor der blev sat omsætningsrekord. En rekord der blev sat på trods af at sæsonen sluttede tidligt i Sydsverige grundet varmt vejr.

Samtidig fortsætter de svenske skidestinationer med at investere i deres anlæg. 400 millioner svenske kroner er investeret i den forgangne sæson. Desuden åbner det nye Idre Himmelfjäll til december.

“De svenske skianlæg møder de udfordringer, der findes med stor tro på fremtiden. Vores langsigtede mål er også at blive helt forssilfrie. Vigtige skridt er energieffektiviseringer i virksomhederne og i sneproduktionen, flere grønne transportløsninger og øget satsninger på sneproduktionen. Forbedret teknik i skianlæggene gør at skisæsonen længde kan forlænget”, udtaler Titti Rodling fra SLAO (Sveriges Skidanläggningars Organisation).

Nedenstående er omsætningen hos de største svenske skianlæg. Skistars destinationer er de største. Men Stöten står for den største fremgang på omkring 15 %.

De største svenske skidestinationer:
(omsætning på liftkort)
1 Skistar Sälen skr. 381.152.000
2 Skistar Åre skr. 307.691.000
3 Skistar Vemdalen skr. 174.754.000
4 Romme Alpin skr. 92.096.000
5 Branäs skr. 90.600.000
6 Idre Fjäll skr. 81.011.000
7 Stöten skr. 61.434.000
8 Kläppen Ski Resort skr. 58.559.385
9 Hemavan/Tärnaby skr. 42.117.300
10 Kungsberget skr. 40.900.000