Stærkt år for de svenske skianlæg

På trods af coronapandamien har de svenske skidestinationer oplevet en sæson med stor vækst. 1,8 milliader svenske kroner er der solgt liftkort for i den forgangne sæson. Det skriver sammenslutningen af svenske skianlæg (SLAO) i en rapport. Der er tale om en fremgang på 21 procent i forhold til året før.

“Skianlæggene har stået i fokus i denne hårde tid, og havde muligheden for at tilbyde en tryg aktivitet. Dette er resultatet af et omfattende arbejde og mange som har leveret en vigtig indsats. Interessen for skiløb har været stor både på vores medlemmer i fjällene og på de mindre anlæg”, forklarer Titti Rodling fra SLAO.

Vintersæsonen blev indledt godt omkring jul og nytår, hvor der kunne være gæster på trods af restriktioner. Dog i mindre antal. Januar bød på strålende vintervejr og rigeligt med sne, så selv bakkerne i det sydlige Sverige kunne åbne.

En række anlæg har dog haft øget omkostninger til ekstra medarbejdere, til at omstille til digitale køb og til at rykke mange aktiviteter udenfor.

“Jeg er utrolig stolt over det arbejde, som vi har udført sammen med en række aktører. Vi har kunne tilbyde en tryg sundhedsaktivtet og arbejdsfællesskab rundt i Sverige. Bookinger til næste sæson ser også godt ud. Vi er klar til at bidrage til opstarten af Sverige og til at få flere i arbejde, sommer som vinter”, uddyber Titti Rodling.

Den største omsætning af liftkort havde de på Skistar Sälen med 397 millioner, hvilket er en fremgang på 14 procent i forhold til året før.  I åre blev der solgt for 323 millioner, Vemdalen solgte for 216 millioner, Branäs for 87 millioner, Stöten for 77 millioner. På de følgende pladser med omsætning fulgte Idr Fjäll, Romme Alpin, Kläppen, Tänndalen og Ramundsberget. Nr. elleve på listen er Kungsberget med en fremgang på hele 38,3 procent!