Store investeringer til svenske skiområder i 2019

Der bliver ikke sparet på pengene, når de svenske skiområder gør klar til den kommende vintersæson. Her kan du læse mere om, hvilke nye tiltag du kan glæde dig til, hvis du skal på skiferie til Sverige.

Der er hård konkurrence mellem de forskellige skiområder og for at tiltrække turister år efter år, er de nødt til at investere store summer i forbedringer af pister, lifte, overnatningsmuligheder og meget andet.

Det er de særligt opmærksomme på i Sverige, hvor der til den kommende sæson er blevet investeret for rigtig mange millioner kroner – både hos de populære destinationer som Isaberg, Sälen, Kläppen og Stöten. Men også ved de mindre områder bliver der arbejdet på at gøre sig mere attraktive for turisterne.

Du kan læse endnu mere om skiferie til Sverige på Skisport.dk.

Ny lufthavn til skirejser: Scandinavian Mountains Airport
En ny svensk lufthavn skal gøre det endnu mere attraktivt at tage på skiferie i Norden. Lufthavnen går under navnet ”Scandinavian Mountains Airport” og ligger kun 10 minutters kørsel fra den populære svenske skidestination Sälen og 40 minutters kørsel fra den norske destination Trysil samt mange andre attraktive destinationer inden for 30 minutters kørsel.

Lufthavnen er bygget til at tiltrække endnu flere skiturister fra særligt England, Tyskland, Rusland, Holland og Danmark, og den åbner allerede den 22. december 2019.

Dette er godt nyt for dig, der synes den nuværende køretur fra København på 850-900 kilometer er for lang. SAS har allerede annonceret, at der vil være direkte fly fra både Aalborg og København, hvilket gør, at du fremadrettet vil du have gode muligheder for at komme direkte til flere store skidestinationer på kun et par timer.

Så måske skal du overveje at droppe den årlige kør-selv skiferie og i stedet tage en hurtig flyvetur til Sälen, Trysil eller en af de andre nærliggende skiområder?

Den nye lufthavn er ejet af 33 privatejede virksomheder, der står for den daglige drift. Men ikke desto mindre har den svenske regering alligevel skudt 250 millioner svenske kroner i projektet, da det forventes at øge den svenske skiturisme betragteligt.

Derfor kan man også forvente endnu flere investeringer i de svenske skiområder i de kommende år, da antallet af turister alene i 2019/2020 sæsonen forventes at blive på mindst 7 millioner overnatninger.

Forbedringer til Stöten, Hundfjället, Kläppen og Isaberg
Det hele er ikke investeringer for millioner og milliarder. Mange af områderne laver selvfølgelig også små årlige investeringer, der gør oplevelsen en lille smule bedre år for år. Herunder findes du et lille overblik over, hvad der ellers er forberedt til den kommende skisæson.

Stöten
De seneste år er der blevet investeret for mere end 300 millioner kroner i Stöten. Det har blandt andet resulteret i, at destinationen har den længste piste i hele området omkring Sälen og Dalarna. Denne piste er nu mere end 3.060 meter lang og slutter ved Vargy Express-liften, der desuden også er områdets længste og hurtigste 6-stolelift.

Hundfjället
De fleste områder tæt på Sälen bliver moderniseret i disse år – blandt andet grundet den nye lufthavn, som vi har skrevet om. Det er heller ikke nogen undtagelse for Hundfjället, hvor de har fået Sveriges mest moderne lift.
Det er en ny 8-sæders ekspreslift, der kommer til at gå under navnet ’West Express’. Det kommer til at tage præcis 3 minutter og 48, og den tager dig med over en strækning på 1.366 meter.

Kläppen
I 2016 blev der investeret omkring 60 millioner kr i tredje skilift i Kläppen. Denne ekspansion fortsætter i starten af 2020, hvor der bruges omkring 140 millioner kr. på et nyt hotel, der skal være centralt i en udvidelse af skiområdet, der for fremtiden kaldes Kläppen Syd.
Med 140 senge vil hotellet kunne rumme mange turister der kan opleve de 5 nye skibakker der anlægges i området.

Isaberg
I Isaberg vil de gerne være sikre på, at de kan tilbyde gæsterne de bedste forhold gennem hele sæsonen. Derfor har Isaberg investeret i 50 nye snekanoner, trukket nye vandledninger og bygget nye vandbrønde, så de kan dække et meget større område af pistene med kunstig sne, hvis vejret skulle kræve det. Derudover er børnebakken gjort længere, og flere af de mest populære pister er gjort bredere.