Corona og mild vinter gav stor tilbagegang for de svenske skianlæg

Sæson 2019/2020 blev langt fra den bedste for den svenske skibranche. 13 procent gik omsætningen tilbage for den samlede omsætning af liftkort hos de svenske skianlæg. Det skriver Svenska Skidanläggningars Organisation (SLAO) i deres årsrapport.

Coronakrisen skønnes at have kostet 300 millioner kroner alene i liftkortomsætning, og den milde vinter kostede specielt for anlæggene i Sydsverige.

“Ligesom mange andre brancher er vi kraftigt påvirket af coronakrisen. Skianlæggene blev tunget til at lukke for at begrænse smittespredningen og tage et samfundsansvar”, forklarer Titti Rodling fra SLAO.

Tidligt i krisen begyndte anlæggene at tage tiltag til at begrænse forsamlinger. Men kort inden påske besluttede medlemmerne af SLAO at lukke helt ned. Mange anlæg mistede helt op til 50 procent af omsætningen i marts og april.

Det samlede salg af liftkort i den svenske skibranche i sæson 2019/2020 blev på 1,5 milliarder svenske korner uden moms mødt en forventning på 1,8 milliarder kroner.

De svenske skianlæg investerede desuden for 350 millioner kroner i nye lifter, pister og sneproduktionet. Investeringer der gør branchen meget omkostningstung. “Skianlæggene er investeringstunge virksomheder. De seneste år er der gjort store investeringer bygget på prognoser om et øget antal gæster. Coronakrisen indbærer et stort tab økonomisk og stop af en række planlagte investeringer til den nye sæson”, uddyber Titti Rodling, der dog understreger at flere anlæg havde kurs mod rekordår inden coronakrisen ramte. “Det har været en hård sæson, men vi ser lyst på fremtiden. Vi arbejder med helårsaktiviteter og tilgænglighed til friluftsliv og villaen til friluftsliv hjemme i Sverige har vokset under coronakrisen”.